29 nov. 2011

Dag sex; en låt som påminner mig om ett ställe

Det är inte svårt att gissa att Montpellier dyker upp i det här sammanhanget. Det finns oändligt många låtar som påminner mig om Montpellier. Ibland när jag lyssnar på min playlist från utbytestiden känns det som om jag skulle kastas tillbaka i tid och rum till våren 2010 i Frankrike. Start Wearing Purple är en låt som påminner mig om universitetsgården och slaskvädret i mars, Obsession påminner mig om Panamas heta och svettiga övervåning och Vem dancar Kuduro påminner mig om hur vi tränade att dansa kuduro i våra rum... Det tar aldrig slut! Men för att allt handlar om Frankrike väljer jag en fransk låt som jag hörde på radion hela tiden: Dingue dingue dingue av Christophe Maé. Då jag lyssnar på den känns det nästan som om jag skulle sitta i mitt lilla rum på nio kvadratmeter och titta ut över det soliga campusområdet.




3 kommentarer:

  1. Den gillade jag :D märker att jag måste umgås mycket med dej för att få kontakt med fransk musik, för den enda radion jag lyssnar på här är X3M ;) så lever lite isolerad, främst på grund av att jag inte kommit mej för att köpa en radio, och när jag en gång lyssnat på någon kanal via telefonen så kommer det mest bara en massa reklam vilket är både tråkigt och enerverande :(

    SvaraRadera
  2. Jaha, de va int nån dålig orsak! Ja lyssnar allti på nrj.fr på nätet. De finns tiotals olika kanaler så man kan variera lite, t.ex. NRJ French :D

    SvaraRadera
  3. Haha det fanns ett ställe i låten (eller de kom no fler ggr än en) där jag p.g.a. mina lacking franska skills tyckte att han sjöng 'lesboaffär' :P

    SvaraRadera